Blomsterfondens hemtjänst

Blomsterfonden utför hemtjänst i Danderyds kommun samt vid våra egna boenden i Stockholms stad (Liseberg, Ringvägen och Röda bergen).

Det är du som anger hur du vill ha din hjälp utförd och vi försöker möta dina önskemål så långt det är möjligt. Vi hjälper dig med personlig omvårdnad, städ, tvätt, handling och andra beviljade insatser såsom måltider. Vi tillagar gärna maten hos dig efter dina önskemål eller levererar matlådor.

För att få hjälp från hemtjänsten behöver du ha ett biståndsbeslut från din hemkommun.

Så här ansöker du om hemtjänst

För att få hjälp av hemtjänsten behöver du eller dina anhöriga ansöka om biståndsbeslut hos din kommun. Kommunen gör sedan en bedömning av biståndsbehovet med stöd av Socialtjänstlagen. Därefter får du/ni ett biståndsbeslut.

Vänd dig till din kommun, se länkar med mer information nedan:

Stockholms stad

Danderyds kommun

Vård och omsorg - Saltsjösten

Behöver du stöd och råd i hemmet eller nytt tryggt boende?

Blomsterfondens stödlinje ÄldreSupport ger dig som är äldre eller anhörig vägledning och stöd.

Kontakta oss på 08-555 94 888 eller aldresupport@blomsterfonden.se.

Hemtjänst i Danderyds kommun

Vill du veta mer om vad vi erbjuder för tjänster i Danderyds kommun?

Hemtjänst i Stockholms stad

Vill du veta mer om vad vi erbjuder för tjänster i Stockholms stad?

Våra medarbetare

Blomsterfondens hemtjänst har till stor del utbildade undersköterskor och vissa har utbildning inom palliativ vård och demens. Det dagliga arbetet leds av en verksamhetschef och samordnare som planerar arbetet och oftast är den personen som du som kund kommer i kontakt med.

Kontinuitet

Blomsterfonden hemtjänstkunder har en namngiven fast omsorgskontakt som är undersköterska. Syftet med en fast omsorgskontakt är att öka delaktigheten, självbestämmandet och tryggheten för dig som hemtjänstkund.

Hushållsarbete (RUT)

Du kan köpa hushållsnära tjänster ifrån oss på Blomsterfonden (RUT-tjänster). Det kan t.ex. vara städning, inköp eller ledsagning.
Läs mer här

Diskning

Språkkunskaper

All personal talar, förstår och dokumenterar på god svenska. Vi har personal som har andra språk som modersmål och det kan vara till hjälp om kunden inte förstår svenska.

seniorboende

Kvalitetsarbete

Blomsterfonden arbetar kontinuerligt med kvalitetsuppföljning. Vi har ett kvalitetssystem, en organisatorisk struktur för rutiner, processer och resurser som är nödvändiga för ledning och styrning av verksamheten med avseende på kvalitet. Vi har även en kvalitetsansvarig som arbetar särskilt med kvalitetsfrågor i Blomsterfonden.

Kontakt

Har du frågor om Blomsterfondens hemtjänst och RUT-tjänster?

Kontakt för Stockholms stad

Alexandra Ekenhall, verksamhetschef, telefon 08-555 94 542

Kontakt för Danderyd (Svalnäs)